طبیعی است که همه نمی توانند پورشه و لامبورگینی بخرند. حالا با همین ماشین های داخلی چه طور می شود این عشق سرعت را ارضا کرد؟ راهش نه خیلی گران است نه دور از نظر. با یک جست وجوی ساده در اینترنت پیدایشان می کنید. مراکز تقویت موتور با روش های مرسوم و هزینه های معقول.

به گزارش ایسنا، منظور از روش های مرسوم تقویت موتور کارهای داخلی موتور است. نه توربوشارژ، سوپرشارژ، نیتروس و نه تغییرات شدید قدرت، بلکه به دست آوردن قدرت بیشتر از موتور یک اتوموبیل استاندارد.

می توانید جریان هوای وارد شونده به موتور را بیشتر کنید که کار و هزینه بسیاری می خواهد. می توانید از پایه کاربراتور یا لوله های سوخت رسانی بزرگ تر، سیلندرهای بزرگ تر (تراش کاری شده برای ظرفیت بیشتر)، تحرک بیشتر موتور (تنظیم مرکز ثقل به وسیله تراش میل لنگ و کوتاه کردن رابط های نیرو) استفاده کنید.

هدرز و مانیفولد اگزوز بهتر، سوپاپ های ورودی و خروجی بزرگ تر، میزان تراکم بیشتر، پیستون های آب دیده، شاتون های قوی تر برای دورهای بالا، پمپ یا سیستم روغن رسانی بهتر برای دوره های بالا تا موتور نرم تر کار کند، میل لنگ و شاتون های سبک تر و قوی تر و بالانس برای کار در دورهای بالا هم می تواند به کار بیاید.

بسته به هدف شما می شود تمام این کارها را انجام داد یا اینکه فقط بعضی از آن ها را روی موتور اجرا کرد. اما فراموش نکنید که یک موتور که برای مسابقه ساخته و تقویت شده، هم گران است و هم پرسروصدا و معلوم است که به درد اتوموبیل های خیابانی نمی خورد. برای رانندگی هم خصوصیات نامناسبی دارد. کارکرد در جای آن ناهموار و قدرتش در دورهای پایین کم است. طول عمر آن هم معمولا کمتر است؛ چون برای رسیدن به قدرت مناسب باید در دورهای بالا کار کند.

اگر واقعاً می خواهید خودروی خود را به خیابان بیاورید، استفاده از موتورهای بزرگ تر قابل نصب روی اتومبیل روش مناسب تری برای رسیدن به قدرت بیشتر است، ضمن اینکه موتور بزرگ تر قابلیت تقویت بیشتر و نیاز به تقویت کمتری دارد.

البته استفاده از موتورهای بزرگ تر درخصوص حداکثر نیروی نهایی دارای محدودیت است. به دست آوردن اسب نیروی بیشتر ساده است؛ اما افزایش زیاد نیرو هم سخت است و هم گران تر تمام می شود. به چندین روش مختلف می توانید موتور خودروی خود را تقویت کنید. بهترین و کم خرج ترین راه، همان استفاده از ورودی هوای بهتر و سیستم جرقه زنی است که به آن اشاره شد. می توانید از فیلتر مخروطی استفاده کنید که قیمتی حدود ۷۰هزار تومان دارد و نیازی هم به تعویض فیلتر ندارد. تعویض شمع ها با شمع اریدیوم که نقطه ذوب کم، جرقه قوی و طول عمر بیشتری دارد هم مؤثر است.

هرچند گرفتن قدرت بیشتر از موتور خودرو می تواند هیجان انگیز باشد، اما تقویت موتور بعضی از خودروها توصیه نمی شود. مثلاً تقویت موتور پراید چندان عاقلانه نیست؛ اما می توانید موتور آن را عوض کنید که از تقویت موتور اصلی کم هزینه تر و باصرفه تر است.

حالا اگر صاحب پراید هستید، افسرده نشوید. برگ برنده پرایدها برای افزایش قدرت موتور وزن آن هاست. اگر می خواهید خودروی شما شتاب خوبی داشته باشد، علاوه بر قدرت زیاد، به وزن کم هم احتیاج دارید.

البته پرایدهای قدیمی تر سبک تر هستند. پرایدهای جدید حدود ۵۰کیلوگرم سنگین تر شده است؛ اما پرایدهای قدیمی با داشتن وزنی بین ۸۲۰تا۸۴۵کیلوگرم (بسته به مدل) یکی از بهترین خودروها برای تقویت محسوب می شوند. می توانید موتورهایی مانند موتور فورد فیستای جدید یا موتورها مزدا را روی آن سوار کنید.

از میان این موتورها می توانید از موتور b۵ با ۱۵۰۰سی سی حجم، موتور b۶ با ۱۶۰۰سی سی حجم، موتور bp با ۱۸۰۰سی سی حجم یا موتور b۳ با ۱۳۰۰سی سی حجم استفاده کنید. تمام این موتورها دارای ۳نوع سرسیلندر، soch ,doch ,soch۱۶ هستند.

بنابراین شما با استفاده از یک موتور bp با حجم ۱۸۰۰سی سی و با استفاده از یک وبر ۴۰یا۴۵ با یک ماکسیمای دنده ای مانویل ۲۳۵اسبی برابری می کنید و حتی از آن جلو خواهید زد!

البته موتورهای دیگری مانند bpt وجود دارند که ۳۴۰اسب بخار را در اختیار شما قرار می دهد، اتفاقاً روی پراید هم نصب می شود؛ اما قیمتش هم بالاتر خواهد رفت.

درمجموع با حدود یک میلیون تومان پراید شما زانتیا را هم جا می گذارد. نگران لوازم یدکی هم نباشید. لوازم یدکی این موتورها در بازار وجود دارد. البته این یک میلیون تومان هم تماماً خرج خرید موتور نمی شود، بلکه شامل تقویت شاسی هم هست که باعث می شود بدنه پراید شما در سرعت بالا نلرزد. اگر باز هم قانع نشده اید، می توانید با تعویض هواکش و مانیفولد ورودی این موتور به همراه تعویض کامل سیستم اگزوز، نیروی تولیدی آن را حدود ۱۰اسب بخار تقویت کرده و مصرف سوخت را هم ۱۰درصد کم کنید.

 

 

نیتروکسین، شیوه ای متفاوت اما مؤثر

نیتروکسین هم شیوه ای دیگر برای تقویت موتور است. این روش برای اولین بار در جنگ جهانی در جنگنده ها استفاده شد؛ اما طی دهه گذشته استفاده از آن برای خودروها رواج پیدا کرده است.

سیستم dry به این معنی است که فقط Nos به درون منیفولد هوا تزریق می شود و سوخت به درون منیفلد هوا تزریق نخواهد شد و برای چنین روشی از یک نازل مخصوص استفاده می شود؛ اما برای فراهم کردن سوخت اضافی که مورد نیاز خواهد بود، باید راه حلی پیدا کنید. می شود ECU را برای این کار برنامه ریزی کنید یا از ECUهای جانبی برای زمان فعال شدن سیستم استفاده کنید.

تعداد زیادی از این سیستم وارد ایران شده و روی خودروهای زیادی هم نصب شده است. بسته به نوع خودرو این سیستم می تواند تقریباً شتاب را دو برابر کند. البته در سرعت نهایی هم استفاده می شود. وقتی کلید این سیستم در حالت روشن قرار بگیرد، درصورتی که دور موتور بالای ۳۰۰۰ باشد و پدال گاز تا آخر فشرده شود، سیستم بدون توجه به اینکه گیربکس در چه دنده ای قرار دارد، عمل می کند. این سیستم هوشمند است و در فاصله تعویض دنده به طور خودکار قطع می شود. مخزن آن هم زیر صندلی یا صندوق عقب نصب می شود و مزاحمت خاصی ایجاد نمی کند.

حجم مخزن این سیستم حدوداً با ۵۰تا۶۰بار استفاده خالی می شود. بعد از خالی شدن کپسول باید آن را عوض کرد.

این سیستم بیشتر مناسب افرادی است که نمی خواهند موتور خودروی خود را تقویت کنند؛ اما اگر این سیستم را روی پراید نصب کنید، بدون شک و در هر شرایطی می توانید به راحتی نیسان ماکسیما را جا بگذارد.

اگر می خواهید خودروی خود را با این روش ها یا هر روش دیگری تقویت کنید، باید به این مسئله هم توجه داشته باشید که تقویت موتور خودرو از نظر کارشناسان پلیس توجیهی ندارد.

به عقیده پلیس راهور تنها کارخانه سازنده خودرو براساس رعایت استانداردها مجاز به تغییر در ساختار خودروست و خارج از چارچوب کارخانه های خودروسازی، هرگونه تغییر در سیستم فنی و ظاهری خودرو، قطعاً مورد تأیید مؤسسه استاندارد و پلیس راهنمایی ورانندگی قرار نخواهد گرفت و کسانی که اقدام به این کار می کنند، باید فرایند استاندارد را به صورت مطلوب طی کنند.

درحال حاضر شرکت آپکو (وابسته به ایران خودرو) به تیونینگ انواع محصولات این شرکت و ستکو (وابسته به سایپا) به تیونینگ انواع پراید می پردازند.

 

منبع: روزنامه ابتكار